26 اکتبر 2022- این مطالعه نشان داد که اضافه وزن یا چاقی، بدون توجه به سطح آمادگی هوازی، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد.

مطالعه اخیراً منتشر شده در مجله علوم و پزشکی در ورزش نشان می دهد که آمادگی هوازی بالا(aerobic fitness) در کودکان، محافظت در برابر سندرم متابولیک را تضمین نمی کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که میزان بافت چربی در بدن، یافته‌های به ‌دست‌ آمده در چندین مطالعه قبلی در مورد اثر محافظتی تناسب اندام هوازی از سندرم متابولیک را تحریف کرده است. محققان دانشگاهJyväskylä  و دانشگاه فنلاند شرقی همچنین دریافتند که تناسب اندام هوازی ضعیف، از ویژگی های سندرم متابولیک در بزرگسالان نیست. با این حال، تناسب اندام هوازی خوب، ممکن است نشان دهنده عدم وجود عوامل خطر سندرم متابولیک باشد.

به طور خاص، این مطالعه به بررسی چگونگی تأثیر در نظر گرفتن اندازه و ترکیب بدنی بر ارتباط بین آمادگی هوازی و سندرم متابولیک پرداخت. سندرم متابولیک به تجمع خطرات برای بیماری های متابولیک و قلبی عروقی در یک فرد اشاره دارد. سندرم متابولیک با چربی بدنی بالا، فشار خون بالا، مقاومت به انسولین، افزایش تری گلیسیرید و کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL) ، مشخص می شود.

بر اساس این یافته‌ها، آمادگی هوازی پایین، عامل خطری برای سندرم متابولیک در کودکان نیست. وقتی تناسب اندام هوازی بر وزن کل بدن تقسیم می شود، کودکان دارای تناسب اندام در معرض خطر کمتری برای ابتلا به سندرم متابولیک هستند. با این حال، به نظر می رسد این اثر محافظتی تناسب اندام به دلیل تفاوت در توده چربی است و نه تناسب اندام هوازی.

پرفسور Eero Haapala، از دانشکده علوم ورزشی در دانشگاه Jyväskylä، گفت: نتایج ما نشان می دهد که اضافه وزن یا چاقی صرفنظر از سطح آمادگی هوازی، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد.به جای تمرکز بر تناسب اندام هوازی، پیشگیری از سندرم متابولیک باید با افزایش فعالیت بدنی، بهبود کیفیت رژیم غذایی و کنترل وزن، شروع شود.

همچنین در بزرگسالان، هنگامی که ترکیب بدنی در آنالیز نتایج در نظر گرفته شد، اهمیت آمادگی هوازی پایین به عنوان یک عامل خطر برای سندرم متابولیک به طور قابل توجهی کاهش یافت. در بزرگسالان، ترکیب بدنی با اندازه گیری چین های پوستی ارزیابی شد. اگر ترکیب بدنی بزرگسالان با دستگاه DXA اندازه گیری می شد، ممکن بود اهمیت تناسب اندام هوازی باز هم بیشتر کاهش یابد.

اگرچه تناسب اندام هوازی ارتباط ضعیفی با سندرم متابولیک داشت، اما داشتن تناسب اندام هوازی بهتر، با سطوح بالاتر کلسترول HDL یا همان کلسترول خوب، مرتبط بود.

این مطالعه شامل 352 کودک 9 تا 11 ساله از مطالعه PANIC و 572 مرد 53 تا 72 ساله از مطالعه  KIHDبود. حداکثر جذب اکسیژن به عنوان معیار آمادگی استقامتی با استفاده از آزمون حداکثر اکسیژن مصرفی در دوچرخه ارگومتر اندازه گیری شد. سندرم متابولیک بر اساس استانداردهای بین المللی تعیین شد. علاوه بر این، در کودکان، ترکیب بدنی با استفاده از دستگاه‌های InBody و DXA و در بزرگسالان با اندازه‌گیری ضخامت چین‌های پوست اندازه‌گیری شد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/high-aerobic-fitness-does-not-protect-children-from-metabolic-syndrome-101054